Články

Mr. Dakar – přemožitel pouště

Mr. Dakar – přemožitel pouště

František Beneš

Název emise: Karel Loprais
Den vydání: 14. února 2024
Hodnoty:
„E“ (ke dni vydání 44 Kč); kat. č. 1246 – Karel Loprais
„Z“ (ke dni vydání 50 Kč); kat. č. 1247 – Kamion Tatra
Rozměry známkových obrazů: 40 x 50 mm
Rozměr aršíku: 120 x 175 mm
Výtvarný návrh: Petr Ptáček
Druh tisku: OF; Tisk: Tiskárna Hradištko
Tisková forma: 4 AP 3; Náklad: 23.000
FDC: DT; Tiskárna Hradištko; Náklad: 2.300 sérií

Continue reading Mr. Dakar – přemožitel pouště

Frydrych Smetana – vlastenec volbou

Frydrych Smetana – vlastenec volbou

František Beneš

Název emise: Díla Bedřicha Smetany
Den vydání: 14. února 2024
Hodnoty:
„A“ (ke dni vydání 34 Kč); kat. č. 1243 – Vyšehrad
„E“ (ke dni vydání 44 Kč); kat. č. 1244 – Z českých luhů a hájů
„Z“ (ke dni vydání 50 Kč); kat. č. 1245 – Vltava
Rozměry známkových obrazů: 40 x 50 mm
Rozměr aršíku: 120 x 180 mm
Výtvarný návrh: Renáta Fučíková
Druh tisku: OF; Tisk: Tiskárna Hradištko
Tisková forma: 4 AP 3; Náklad: 22.000 aršíků
FDC: OTp; Tiskárna Hradištko; Náklad: 2.300 sérií

Continue reading Frydrych Smetana – vlastenec volbou

Biatlon – kde jsou ty časy…

Biatlon – kde jsou ty časy…

František Beneš

Název emise: MS v biatlonu
v Novém Městě na Moravě 2024 (soutisk)
Den vydání: 20. ledna 2024
Hodnoty: „E“ (ke dni vydání 44 Kč)
„E“ biatlonista s modrým terčem (běžící); č. 1241
„E“ biatlonista se zeleným terčem (střílející); č. 1242
Rozměr známkového obrazu: 40 x 23 mm
Výtvarný návrh: Filip Heyduk
Druh tisku: OF; Tisk: Hradištko, sro.
Tisková forma: 2x PA 50 v soutisku 25 + 25 známek střídavě po řádcích
Náklad: 2x 200.000
FDC: DT; Tisk: Hradištko, sro.; Náklad: 2.300 sérií

Continue reading Biatlon – kde jsou ty časy…

Kopírky útočí – aneb padělatelem snadno a rychle (2)

Kopírky útočí – aneb padělatelem snadno a rychle (2)

František Beneš

V březnu to bude 14 let od doby, kdy jsem ve Filatelii 3/2010 otiskl článek se stejným titulkem. Zabýval jsem se v něm relativně novým postupem, jímž padělatelé útočí na peněženky sběratelů. Umožňuje jim to snadná dostupnost kancelářské rozmnožovací techniky, kopírek a počítačových tiskáren. Jejich pomocí se jim daří zhotovovat na první pohled dokonalé padělky známek, přetisků, razítek, celin a celistvostí. Přestože je obrana proti nim v podstatě snadná, pořád nacházejí své oběti.
Continue reading Kopírky útočí – aneb padělatelem snadno a rychle (2)

Josef Fontana – ve filatelii jméno procházející přes tři století

Josef Fontana – ve filatelii jméno procházející přes tři století

František Beneš

Snad ve všech oborech lidské činnosti se najdou rodiny předávající si takříkajíc „řemeslo“ z generace na generaci. Patří k nim Fontanovi, z nichž čtyři Josefové se tak či onak zabývali či zabývají poštovními známkami, a to od konce 19. století do současnosti. O nejstarším z nich jsme se mohli dočíst ve specializovaném katalogu Pofis – Revoluční vydání 1918, který byl přílohou prosincové Filatelie. Jde přitom o tak zajímavý příběh, že jsem se rozhodl o jeho aktérovi a třech jeho stejnojmenných potomcích zjistit více. A abychom se vyhnuli záměně, připojil jsem k jejich jménům pořadová čísla I. až IV.
Continue reading Josef Fontana – ve filatelii jméno procházející přes tři století

Zděnek Mézl – poslední žijící trilobit techniky zvané dřevoryt

Zděnek Mézl – poslední žijící trilobit techniky zvané dřevoryt

František Beneš

Název emise: Tradice české známkové tvorby – Zdeněk Mézl
Den vydání: 20. ledna 2024
Hodnota: „B“ (ke dni vydání 27 Kč); č. 1239
Rozměr známkového obrazu: 40 x 23 mm
Výtvarný návrh: Marina Richterová
Druh tisku: OF; Papír: fl-an-OF
Tisk: Hradištko, sro.
Tiskové formy: 2x PA 50, SL 6x (8 + /2 + 2/ K)
Náklad: 400 tis. známek + 8 tis. SL
Tisk FDC: DT; Tiskárna Hradištko; 2.300 kusů

Continue reading Zděnek Mézl – poslední žijící trilobit techniky zvané dřevoryt

Petr Brandl – Příběh bohéma

Petr Brandl – Příběh bohéma

František Beneš

Po více než půl století máme u nás opět možnost prohlédnout si soubornou výstavu děl nejvýznamnějšího českého barokního malíře – Petra Brandla. Uspořádala ji Národní galerie v Praze v malostranské Valdštejnské jízdárně. Jsou na ní představeny Brandlovy malby dvou tematických okruhů. Jednak monumentální, vesměs oltářní obrazy, a pak jeho práce méně rozměrné, často portréty významných osobností, a dokonce dva umělcovy autoportréty. V československé a pak české známkové tvorbě bylo Brandlovi věnováno po jedné zdařilé známce, v roce 1967 to byl jeho slavný autoportrét v rytecké transpozici Jiřího Švengsbíra, v roce 2000 ohromující Simeon s Ježíškem v kongeniálně dramatické rytině Václava Fajta. Oba obrazy jsou na výstavě zastoupeny. Chybí předloha známky třetí (portrét F. F. Khünburga), vydané v roce 2020. Není ale divu, předjímal to už výmluvný titulek ve Filatelii 6/2020 „Škoda – a zase škoda, aneb promarněná příležitost“. Jde totiž o práci zdaleka nedosahující kvalit jiných Brandlových obrazů.
Continue reading Petr Brandl – Příběh bohéma