PDF verze -> PRAGA 1998 očima kamery (PDF, 444 kB)
František Beneš
Studio AFD Praha, dokumentární film Mezinárodní výstava poštovních známek PRAGA 1998 na videokazetě VHS, 99 minut. Cena neuvedena (400 Kč). Doba jde dopředu. Jestliže doposud byli filatelisté zvyklí na knihy, katalogy a časopisy klasicky vytištěné na papíru, tak výstava PRAGA 1998 ukázala, že nová média zasáhla i do našeho oboru. O katalogu československých známek z let 1945 – 1992 na CD-ROMu (kompaktním disku pro počítač), který tu byl vystaven ve třídě literatury, jsme psali už v minulé Filatelii. Nyní je tu další novinka. Studio AFD známého filatelisty a bývalého svazového funkcionáře Aloise Duška uvádí na trh videokazetu se záznamem všedních i zajímavých okamžiků výstavy, od jejího slavnostního zahájení po její skončení.
Dokumentární film s názvem Mezinárodní výstava poštovních známek PRAGA 1998 trvá rovných 99 minut, je natočen a komentován vkusně a svižně, nenudí dlouhými pasážemi a účastníci výstavy i ti, kdo se na ni nedostali, tak mohou její průběh vidět ve filmové zkratce. A. Dušek jako zkušený bývalý filatelistický funkcionář (byl například předsedou organizačního výboru výstavy PRAGA 1988 a podílel se i na přípravě tří předchozích světových výstav) samozřejmě věděl, kam se má s kamerou dostat, a tak nám přibližuje i akce, které byly běžnému návštěvníku nedostupné. Je hezké třeba vidět, jak si to starší důstojní pánové z jury svižně vytáčejí na parketu při slavnostním palmáre či jak slavným jménům naší filatelie chutná na recepci. A. Dušek výstavu natáčel kamerou Panasonic a jistě na ní pořídil materiálu mnohem více, než kolik se ho na kazetu nakonec dostalo. Kdo ví, zda i mnohé z toho, co nakonec ve střižně spadlo pod stůl, by také nenašlo své vděčné diváky, i když více než jeden a půl hodiny podívané většině z nich asi bude bohatě stačit. Tým pracující na výrobě filmu byl miniaturní, sestával jen ze dvou osob. Vedle A. Duška se na střihu podílela i jeho osmnáctiletá dcera Alice, kterou pozorný divák může vidět v závěrečném titulku filmu. Škoda, že výsledné kopie nemají jakost, na jakou jsme zvyklí u profesionálních filmů v kinech či televizi, ale konec konců jedná se o film natočený a vyrobený za pomoci neprofesionálních zařízení (ta profesionální by stála statisíce), navíc leckdy za nevhodných světelných podmínek, takže výsledná kvalita je daní za způsob zhotovení. I když o výstavě PRAGA 1998 jsme už ve Filatelii přinesli obsáhlé články a mnohé jistě bude ještě napsáno, kazeta s filmem přece jen její atmosféru zachycuje zase úplně jiným způsobem. Ne nadarmo se přece říká, že jednou vidět je lepší než stokrát slyšet.