Baťova Electra – jedna ze dvou v jeho tehdejší letce
František Beneš
Název emise: Svět v oblacích
Den vydání: 4. 9. 2019
Hodnota: 312 Kč (známkový sešitek 4x 2 ks samolepicích písmenových známek „E“ = 39 Kč)
„E“ – Electra 10A v barevném provedení v letu; kat. č. 1042
„E“ – Electra 10A v černobílém provedení připravující se na letišti na let; kat. č. 1043
Rozměr známkového obrazu: 50 x 29 mm
Rozměry sešitku: 122 x 79 mm
Výtvarný návrh: Petr Ptáček
Druh tisku: plnobarevný OF; Tisk: PTC Praha
Tisková forma: 4x (4x 2 známky)
Náklad: 100.000 sešitků (prvotní náklad)
FDC: nebyly vydány
Hezké, čisté, nápadité – to mě napadlo při prvním pohledu na sešitek s dvojicí nových známek věnovaných historickému letadlu. Jde o letoun Lockheed L-10A Electra c/n 91, který má za sebou pohnutou historii, z níž část se váže k Československu. Původně patřil firmě Baťa a na letošek připadají dvě jeho výročí: před 80 lety, těsně před německou okupací, odlétl z Československa do Polska a pak dál do Velké Británie (což ho zachránilo před zabavením Němci), a v roce 2009, tedy před rovnými deseti lety, jej z ciziny zpět k nám zakoupila společnost Letecké muzeum Točná. Krásné celokovové dvoumotorové letadlo s označením OK-CTB si pořídila zlínská firma Baťa v roce 1937 vlastně jako náhradní, za letadlo stejného provedení, s označením OK-CTA, poškozené při nouzovém přistání Chicagu. To si akciová společnost Baťa koupila o půl roku dříve a právě s ním podnikala obchodní a propagační cestu v Zámoří. Při snížené viditelnosti však bylo nuceno přistát bez podvozku a bylo třeba jej opravit. Jan Baťa proto rozhodl o koupi nového stroje, který pak v jeho službách obletěl celý svět. Ve firemní letce koncem třicátých let sloužily oba stroje, z nichž ten označený OK-CTA 15. března 1939 zabavili okupanti a jeho další osudy jsou neznámé. OK-CTB válku přečkalo v Zámoří, kde od roku 1940 vystřídalo více než deset majitelů, prodělalo několik havárií a nakonec bylo v roce 1975 jako porouchané zanecháno svou posádkou na letišti v Texasu, kde jej za cenu šrotu koupil tamní lékař, letecký nadšenec. Ten jej zčásti zrestauroval do původní podoby s cílem podniknout s ním rekonstrukci slavného letu Amelie Earhartové, která se s letounem stejného typu v roce 1937 pokusila obletět svět a přitom za dosud neobjasněných okolností zmizela.
Electer bylo pro civilní účely vyrobeno jen něco přes sto, dochovalo se jich asi dvacet, z toho polovina v letovém stavu. Jedna z nich, ta „náhradní“ Baťova, je tedy nyní na letišti v Praze 12-Točné, kde si ji zájemci mohou prohlédnout při dnech otevřených dveří a v rámci leteckých exhibicí.