125. výročí prvního souboje velkých rivalů
František Beneš
Název emise: První derby Sparta – Slavia
Den vydání: 24. března 2021
Hodnoty: B (ke dni vydání 19 Kč)
B – Sparta – č. 1113 (ČP)
B – Slavia – č. 1114 (ČP)
Rozměr známkových obrazů: 23 x 40 mm
Výtvarný návrh: Filip Heyduk
Druh tisku: OF; Papír: fl-an-OF
Tisk: Hradištko, sro.
Tisková forma: 2x PA 50 (společně 25 + 25 ks) ve střídavém uspořádání sloupců po 5 známkách
Náklad: 325 tis. sérií
FDC: digitální tisk; obě zn. společně na jedné FDC
Tisk: Hradištko, sro.; Náklad: 3.200
O historii pražské fotbalové Sparty jsme psali v předchozích dvou číslech Filatelie, o současnosti fotbalové Slavie můžeme číst teď denně v novinách…
Tyhle dva kluby zná u nás každý, i když se o fotbal, a třeba ani o sport nezajímá. Nekulaté výročí, jeden a čtvrt století od jejich prvního vzájemného střetnutí, nyní připomíná série dvou známek ve vtipně komponovaném soutisku. Mimo sportovní aspekt emise a zdařilé grafické i polygrafické zpracování, můžeme pochválit vydavatele našich známek a Českou poštu za to, že známkami připomenuly a propagují vlastně soukromé subjekty, což považuji za chvályhodné. Zejména v současné nelehké době musejí majitelé fotbalových klubů na všech výkonnostních úrovních vynakládat nemalé prostředky, aby je vůbec udrželi při životě. Ono hrát před prázdnými tribunami, tedy bez vstupného a nejspíš s mnohem méně otevřenou dlaní sponzorů, vyžaduje ještě větší finanční oběti, než v dobách normálních. To se samozřejmě vztahuje na snad všechna ostatní sportovní odvětví, samozřejmě i na kulturu, a takových oblastí našeho života bychom mohli uvést více.
V rámci emise vyšla i obálka dne vydání, jejíž kresebná výzdoba je naprosto srozumitelná, na rozdíl od známky však vypadá poněkud chudě – určitě by jí pomohlo, kdyby nebyla jednobarevná. Razítko se moc nepovedlo, nelíbí se mi jeho celkové pojetí, typografie ani střed tvořený šněrováním historického fotbalového míče (co bílé mezery vlevo a vpravo?).
To všechno však ve skutečnosti příliš nevadí, protože náklad FDC tvoří pouhopouhé 1 % z nákladu známek, a ty jsou naopak velmi zdařilé, takže jistě zaujmou uživatele poštovních služeb, zejména samozřejmě skalní fanoušky obou klubů.