Jedna barva stačí

Jedna barva stačí (201KB)

František Beneš

Název: Technické památky: 130 let Moldavské dráhy
Den vydání: 6. 5. 2015
Hodnota: 13 Kč; kat. č. 849
Rozměr obr.: 40 x 23 mm
Výtvar. návrh: A. Absolon
Rytec: Martin Srb
Tisk: PTC; OTr v barvě
šedočerné
Tisková forma: 2x (30 + /8 + 2 K1 a 2 K2/)
Náklad: 630.000 + 21.000 SL
FDC: OTp v barvě modročerné; vytiskla PTC Praha

Čím jsem starší, tím víc pociťuji, že tradice má svou cenu. Nic proti pokroku a uměleckým výbojům, ale líbí se mi, když jsou vyváženy přístupem důvěrně známým, který nás spojuje s tím dobrým v minulosti. Na poli známkové tvorby k tomu patří jednobarevný ocelotisk, který provázel naše předchůdce po většinu první republiky, v nešťastném údobí protektorátu patřil k tomu málu, co je mohlo potěšit, a krásné známky jím vznikaly i v následujících desetiletích. Hra barev leccos zamaskuje a někdy dokonce odvádí pozornost od samotného tématu. Ve zdařilé jednobarevné rytině je čistota a krása – ale musí se to samozřejmě umět. V tomto případě se sešli dva osvědčení tvůrci – i když pro někoho možná překvapiví. S lokomotivami si přece spojujeme především Jiřího Boudu a Martin Srb je zase pevnou součástí tvůrčí trojice s přírodopisně zaměřeným duem Knotkových. To všechno jsou ale pestrostí zářící známky, a v jejich jednobarevném protikladu jsou Absolon a Srb už zavedeným týmem. Stačí vzpomenout na jejich předchozí počiny v rámci emise Technické památky: Losiny, Fláje (tady se mi nelíbila výše nominální hodnoty) a především na nádherný Baťův kanál z roku 2012. Kdo se nezajímá o známkové sešitky to možná ani neví, ale emise Technické památky nejsou ve skutečnosti jednobarevné – tedy pokud k nim počítáme i kupony sešitkových listů, na nichž je pozadí provedeno hlubotiskem. Možná jde o nutnost, protože pouhý jednobarevný tisk by na rotačce byl neekonomický, ale mě to popravdě ruší – myslím, že důsledné vypuštění další barvy by záměr dotáhlo k dokonalosti.

Nejnověji historická parní lokomotiva s dubským nádražím v pozadí připomíná 130. výročí moldavské dráhy, železniční trati vinoucí se z Mostu přes Dubí Krušnými horami do Moldavy a odtud dál do Saska. Sloužila především k přepravě mosteckého uhlí do Německa. V roce 1945 byly koleje na hraničním přechodu odmontovány a mezinárodní trať se změnila na tuzemskou. Před šedesáti lety se po ní vozil materiál na stavbu vodního díla Fláje – což současnou emisi spojuje s tou z roku 2013. Z dávné trati je dnes v provozu už jen část, po které se můžete svézt motorovým vlakem, ale i vagony taženými parní lokomotivou. Slavnostní jízda proběhne v sobotu 16. května, parní vlak odjíždí z Teplic v 8,35, míří přes Litvínov a Most do Louky, kde se spojí s motoráčkem Hurvínek a společně pokračují do Oseka a na Modravu. Dobrý tip na výlet? Jízdenky si je třeba rezervovat předem na moldavska-draha@krusnohori.cz.