František Beneš
Název emise: Cyklistika „B“
(výplatní známka s kupony pro přítisky)
Den vydání: 15. březen 2023
Hodnota: „B“ (ke dni vydání 23 Kč); č. 1195
Rozměr známkového obrazu: 30 x 23 mm
Výtvarný návrh: Jiří Slíva
Druh tisku: OF; Papír: fl-an-OF
Tisk: Hradištko, sro.
Tisková forma: 4x PL 7 + 14 kuponů (8 potištěných jednotlivě a 6 tvořících jeden obraz, obojí s podobným tématem jako známka; ve variantě pro přítisky je všech 14 kuponů nepotištěných s tím, že 8 je vyhrazeno pro samostatný potisk a 6 pro přítisk jednoho obrazu společně, přes celou jejich plochu)
Náklad: ke dni vydání 91 tis. známek (= 13 tis. PL), z toho část nákladu s nepotištěnými kupony pro přítisky
FDC: nebyla vydána
Vydávání vlastních známek je pro objednatele sice prestižní, ale taky pěkně drahé. A tak když chce našinec využít k propagaci nebo na památku něco související s poštovními známkami rád vezme zavděk možností nechat si zhotovit přítisk podle svého přání na kupony malého přepážkového listu. Tuto službu Česká pošta svým zákazníkům poskytuje rovných dvacet let, první list s takovými kupony vyšel v roce 2003 se známkami 6,40 Kč Růže nad Prahou.
Je hezké, že oddělení známkové tvorby GŘ ČP věnuje výběru témat pro známky s kupony pro přítisky neustálou pozornost, takže na výběr máme čím dál širší sortiment. Radost samozřejmě do jisté míry kalí stoupající pořizovací cena takových listů, v důsledku zvyšování nominálních hodnot. Tomu se pošta snaží bránit snižováním počtu známek obsažených v listu, což má pro objednatele i ten příjemný důsledek, že namísto vynechaných známek mají k dispozici kupony navíc, které mohou zaplnit svými předlohami. Obzvlášť velkou plochu pak představuje šestiblok kuponů uprostřed listu, na který je možné umístit i rozměrnou fotografii nebo kresbu. Plusem je i vstřícný přístup pracovnic zvláštní přepážky na Hlavní poště v Praze, kde se přítisky zhotovují, s čímž svým zákazníkům ochotně pomáhají.
Nová známka od osvědčeného autora Jiřího Slívy je zdařilá a vtipná, stejně jako jeho kresby na kuponech. Když se tak na ně dívám, skoro mám pocit, že by bylo nejlepší nechat je jak jsou, pokud bychom pro ně měli související využití. Cyklisté, zejména ti zamilovaní však jistě přijdou na to, jak místo na nepotištěných kuponech vhodně zaplnit.