Vítěz nad časem

Vítěz nad časem

František Beneš


Název emise: Vítěz nad časem „A“
Den vydání: 4. září 2019
Hodnota: A (ke dni vydání 19 Kč); č. 1044 (ČP)
Rozměr známkového obrazu: 23 x 30 mm
Výtvarný návrh: Karel Zeman
Druh tisku: plnobarevný OF
Papír: fl-an-OF; Tisk: PTC Praha
Tiskový list: 9 zn. + 12 K
Náklad: 20 tis. PL s potištěnými kupony
a 3 tis. PL s nepotištěnými kupony (prvotní náklad)
FDC: nebyla vydána


Tak alespoň zní oficiální název nové známky vydané v listech s kupony pro přítisky. Jde o hezkou a nápaditou alegorickou kresbu, která se ale mého názoru na známku moc nehodí. Pokud někdo nezná její název, jezdec zapichující kopí do chřtánu draka na něj nejspíš zapůsobí trochu nesrozumitelně. Navíc její jemné detaily jsou v tomto nevelkém formátu známky špatně čitelné, já jsem si při jejím prohlížení musel pomoci zvětšovacím sklem. Schvalování samozřejmě proběhlo nad šestinásobným rozměrem návrhu, kde se věci nejspíš jevily jinak. A to je jedna – výtvarná – stránka věci. K tomu už sám námět považuju za nevhodný a nerozumím tomu, proč byl vybrán. Návrhy známek jsou přece typicky užitým uměním, které má sloužit České poště k získávání zájemců o listovní služby, a pak taky k prodeji filatelistům. Ani jednomu z těchto účelů nová známka (a v tom není rozhodně sama!) podle mne neposlouží – pochybuju, že by kvůli ní někdo odeslal pohlednici místo sms, a v albech sběratelů se zařadí k nevýrazným sourozencům, které kupujeme jaksi z povinnosti, a ne proto, že by nás nadchly. Podle mne je na čase opustit snahy prosazovat prostřednictvím emisního plánu pseudoušlechtilá témata, navíc jen málo srozumitelně pojednaná. Známka má být přímočará – na první pohled srozumitelná a samozřejmě krásná. V dnešní klipovité době, kdy nedávno ještě moderní Youtube a Facebook jako zbytečně rozvleklé houfně opouštějí mladí a stěhují se na Instagram, kde se vše řekne jednou fotografií nebo nanejvýš několikavteřinovým videem, bychom měli najít náměty a výtvarníky, kteří tomuhle předpokladu budou schopni vyhovět.