Z nuly na deset – slušný zrychlení!

Z nuly na deset – slušný zrychlení!

František Beneš

Název emise: Prezident republiky
(Výplatní samolepicí písmenový aršík)
Den vydání: 7. června 2023
Hodnoty: 10x „B“ (ke dni vydání 23 Kč) – známky se stejným portrétem lišící se barvou pozadí:
Květolipová (č. 1207), Spodně kvašená (č. 1208),
Českomotorková (č. 1209), Cibuláková (č. 1210),
Babičkově malinovková (č. 1211),
Letněbouřková rozmarná (č. 1212),
Hřibově pravá (č. 1213), Vontská špendlíková (č. 1214),
Poskalinová (č. 1215), Šumněborová (č. 1216)
Rozměry známkových obrazů: 40 x 23 mm
Rozměr aršíku: 148 x 210 mm
Výtvarný návrh: Petr Štěpán (a podíleli se i další)
Papír: samolepicí s průsekem a násekem
Druh tisku: OF; Tisk: Tiskárna Hradištko
Tisková forma: 4x AP (10); Náklad: 100.000 aršíků
FDC: nebyla vydána


K titulku mě inspirovala slavná hláška trenéra juda Peterky z filmu Jáchyme, hoď ho do stroje: „Chvojkovice Brod – zřejmě slušnej oddíl…“. Když nově zvolený prezident Pavel prohlásil, že na poštovních známkách nechce být zobrazen, nepovažoval jsem to za šťastné rozhodnutí, což jsem si nenechal pro sebe a napsal o tom do Filatelie i do nefilatelistických sdělovacích prostředků, například do internetového Neviditelného psa. Těch, kdo se na to dívali stejně, však bylo mnohem, mnohem víc (s překvapením jsme se tak například dozvěděli, že známky sbírá místopředseda vlády za Piráty Ivan Bartoš). Nakonec se ledy pohnuly, a tak jsem očekával, že tradice nebude porušena a Mistr Miloš Ondráček vyryje známku s portrétem už čtvrtého českého prezidenta. Tým marketérů kolem nové hlavy státu to však viděl jinak – a to ve všech směrech. Odlišný formát, odlišná tisková technika, diametrálně odlišný počet známek v emisi, nemluvě o vtipném zlehčení té strnulé důstojnosti vyplývající z tradice založené před rovnými sto lety Maxem Švabinským (předchozí emise z roku 1920 nebyla tištěna z hloubky.
Já to všechno považuju za osvěžující a slibné. Osvěžující proto, že se konečně vyjelo ze stoletých kolejí, a slibné proto, že si Petr Pavel a lidé kolem něj našli čas na vymyšlení a ztvárnění takové inovace. Vyslyšeli tak „hlas lidu“ a nejen to, podnět uchopili, zamysleli se nad ním a rozvinuli jej. Ano, nová emise má netradiční podobu a nejspíš se nebude líbit všem, ale to se týká i samotného prezidenta, takže co. Její ztvárnění zjevně míří na lidi mladé věkem, nebo alespoň duchem, kterým se líbí i slovní popis použitých barev, uvedený na okraji aršíku u každé z jeho deseti známek. Mají se vztahovat k naší zemi, u některých je to zjevné, u jiných méně, v každém případě je to podáno vtipně.

Prezident Pavel je prostě svůj, a zdá se, že k věcem veřejným by rád přitáhl i mládež, která třeba zatím nemá ani volební právo, o věci veřejné se příliš nezajímá, ale zanedlouho bude spolurozhodovat o dalším směřování republiky. Svědčí o tom i to, že nové známky, součást širšího grafického záměru, osobně představil studentům i veřejnosti ve střední průmyslové škole v Preslově ulici na pražském Smíchově.

To je mimochodem škola, která má vztah k našemu oboru. Ve stejné budově totiž sídlila desítky let i střední škola grafická, na níž učili znalec Rudolf Gilbert či tvůrce emise Osvobozená republika 1920 V. H. Brunner.

Rozmáchlý přístup marketérů z týmu pana prezidenta se neomezuje jen na nové známky. Podobně barevně provedé budou i oficiální portréty do škol a úřadů, které si tak budou moci vybrat z deseti různých, samozřejmě pokud je vůbec budou chtít vyvěsit.

Mně se nové známky líbí, v aršíku i sejmuté z něj, nevadí mi, že na jejich ploše Petru Pavlovi chybí vršek hlavy, pokud někdo chce prezidenta celého, ať si nechá na památku třeba jednu známku z aršíku i s okolním papírem a připojeným kuponem.

A teď k jiné zajímavosti související s novou emisí. Aršík je vytištěn způsobem, který u českých známek ještě nebyl použit: 13 přímými OF barvami – 10 pro pozadí, které je na každé známce jiné, a 3 pro portrét (2 černé a 1 šedá). V Tiskárně Hradištko tedy museli tiskové archy nechat projít ofsetovým strojem třikrát, a to ho mají s pěti tiskovými věžemi! Napřed byl vytištěn portrét, a to takzvaným triplexem, tedy už zmíněnou dvojicí černých barev a jednou černou mírně zatónovanou, tedy šedou. Jde o nejlepší způsob, jak podat černobílý portrét, v Hradištku jej použili například pro slovenskou známku s tamní paní prezidentkou. Poté byly vytištěny barvy v jednom sloupci, při třetím průchodu barvy strojem ve sloupci druhém.

Jak to tak u nových věcí bývá, nová emise má své příznivce, ale nezavděčila se všem. I tak byl hned v den vydání skoro celý náklad vyprodán, což u našich známek rozhodně není běžné. Z internetových diskuzí vyplývá, že mnoho příznivců Petra Pavla si aršík koupilo na památku a vyplácení dopisů známkami z něj neplánují. To je pro poštu samozřejmě dobrá zpráva, vždyť prodat poukázky na službu, která pak nebude čerpána, je sen každého podnikatele na celém světě (samozřejmě včetně pošt). Zda bude vyprodaný aršík dotisknut, v době uzávěrky tohoto čísla známo není. V každém případě, pokud vám přijde dopis vyplacený známkou z aršíku, schovejte si ho – není vyloučeno, že jich vznikne jen málo, protože většinu známek si jejich majitelé prostě nechají nepoužitých na památku.

Jako téměř vše týkající se nového prezidenta, i známky s jeho portrétem vyvolaly ohlas ve sdělovacích prostředcích, a tak si ukážeme několik příspěvků na toto téma, které jsme od vás dostali. Někoho pobaví, někomu se možná líbit nebudou, ale jak se říká, hlas lidu…