PDF verze -> Známky jako součást nostalgie (PDF, 411 kB)
František Beneš
Známek na listovních zásilkách ve většině států světa ubývá a v nepřímé úměře k tomu jich přibývá na jiných předmětech – denní i spíše sváteční potřeby. Už jsme o tom několikrát psali, a dnes si to ukážeme na několika dalších případech.
Krásný a nápaditý je balicí papír prodávaný v USA pod názvem Par Avion Wrap, arch 50 x 70 cm za 3,95 dolaru. Do toho by byla radost balit vánoční dárky pro filatelisty, co říkáte?
Z prodejen mezinárodně zastoupené londýnské oděvní firmy Ted Baker (vede poněkud extravagantní pánskou i dámskou módu) si nákup odnesete v tašce ve tvaru dopisu, vpředu s natištěnou známkou a poštovním razítkem, vzadu s pečetí.
A to není všechno! Filatelisticky jsou vyzdobeny i samotné butiky firmy, přesněji jejich zkušební kabinky. Například ty v nákupním středisku na promenádě v kalifornské Santa Monice mají stěny dekorovány reprodukcemi historických pohlednic, vystavených jak z obrázkové, tak z adresní strany, tedy se známkami a razítky.
Reprodukce známek a historických celistvostí jsou častou dekorací na krabičkách, kazetách, dárkových balíčcích i kufřících. Vidět je můžeme ve výlohách obchodů v mnoha státech světa.
Ale vybírat lze i u nás – a to i na nečekaných místech! Například v zahradnictví (!) Chládek v pražském Veleslavíně jsme si do redakce koupili rohožku s náměty ze starých pohlednic evropských měst, s dobovými razítky.
V Praze 5 Stodůlkách jsme v prodejně nábytku XXXLutz zase narazili na křeslo vyzdobené americkými známkami a razítky. Jestlipak si v něm doma už hoví některý filatelista? Obdobný design měly i skříňky.
Známky – staré i nové se prostě vezou na vlně nostalgie, která je tak připomíná veřejnosti, jež by s nimi jinak už neměla co do činění. A to je vlastně dobrá zpráva.